Recenze: František Kožík - Na křídle větrného mlýna

Máte rádi biografické romány, které vychází ze skutečných událostí? Máte rádi umělecké prostředí přelomu 19. a 20. století? Pokud ano, pak vám doporučím krásnou knihu z pera téměř již klasického autora Františka Kožíka - Na křídle větrného mlýna. Román představí českou malířku Zdenku Braunerovou a její život, který nebyl ve své době vůbec jednoduchý.

Nakladatelství: Československý spisovatel (nově vydalo Motto)
Počet stran: 520
Rok: 1977

Malířka Zdenka Braunerová a její svět

Zdenka Braunerová je jedna z prvních slavných malířek - krajinářek, které působily na přelomu 19. a 20. století. Zdenka se rozhodla pro malování až na prahu dospělosti a učila se od významných českých i světových malířů. Více, než její profesi se však pan Kožík věnoval Zdenčinu osobnímu životu.

Sledujeme tuto vzdělanou ženu od jejího dospívání, až do zralého věku. Projdeme si s ní všechny radosti i smutky běžného života, ale také se jejím prostřednictvím setkáme s mnoha slavnými muži a ženami nejen malířské sféry, ale především literární. Ač byla Zdenka Braunerová malířka, její srdce patřilo dvěma slavným českým spisovatelům. Prvním byl charismatický a tajemný Julius Zeyer, druhým pak Vilém Mrštík, jeden ze slavné bratrské dvojice.

Ale nepředbíhejme. Se Zdenkou se totiž podíváme nejen do Čech a na Moravu, ale i do Uher a především do Francie. Tam se totiž provdala její sestra Anna a prožila tam svůj život jako manželka a matka dcery Sitty.

Zdenka Braunerová v Paříži i v českých zemích

Zdenka Braunerová v Paříži studuje, maluje a potkává další slavné osobnosti. Občas zajede za sestrou na francouzský venkov a téměř neustále je v písemném kontaktu se Zeyerem a českými přáteli. František Kožík prostudoval poměrně obsáhlý materiál k malířčině životu, takže podává téměř pravdivou výpověď. Některé z dopisů dokonce cituje. Díky tomu máme možnost poznat tuto výjimečnou ženu do hloubky a pochopit její uvažování.

Knížka se čte trochu pomaleji, ale je velmi krásná. Na mě možná až příliš dlouhá. Není to ale počtem stran. Spíše tím, že Zdenčin život časem postrádá dynamiku a neustále se opakují její neúspěchy v lásce a osobním životě. Tím dochází k jakési stagnaci nejen v jejím životě, ale i v textu. Proto jsem se už ke konci trochu nudila. Možná to bylo i tím, že život této malířky znám. Kdysi jsem o ní četla odbornou biografii od profesorky Mileny Lenderové.

Pokud máte rádi umělecké prostředí přelomu 19. a 20. století a chcete se dozvědět něco o slavných ženách i mužích té doby, využijte knihu Na křídle větrného mlýna jako sondu do české a moravské umělecké společnosti.

Hodnocení: 78%

Knížku Na křídle větrného mlýna koupíte nejlevněji ZDE.