Recenze: Mary Bassonová - Ella & Kandinský

Kniha o uměleckém světě, malířství, vztazích i lásce, ale také o válce, zklamání a nalezení skutečného přátelství. Takový je nový román z tzv. "režné edice" nakladatelství Metafora s názvem Ella & Kandinský. Autorkou je americká spisovatelka Mary Bassonová, která zvláštní a nesouměrný vztah mezi slavným malířem a jeho žačkou vylíčila nesmírně citlivě.

Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 288

Hlavní hrdinkou je Gabriele Münterová, které se říká Ella. Je to nadaná mladá žena, která miluje malbu a touží se v ní zlepšovat. Proto se také přihlásila do malířského kurzu pod vedením proslulého profesora K, jak žáci říkají ruskému malíři Vasilijovi Kandinskému. Mezi Ellou a charismatickým profesorem se brzy vyvine mnohem více, než jen formální vtah a Ella ztratí hlavu.

Její zamilovanost brzy čeká velký šok. Do Německa totiž dorazí i Kandinského manželka, paní Šemjakinová, která sice s Rusem oficiálně nežije, ale manželkou podle práva je. A tudíž stojí Ella okamžitě na druhé koleji. Odjíždí proto z kurzu ke své sestře, aby si v hlavě srovnala, co bude dělat dál. Touha po malování i po profesorovi je však silnější než rozum. Odmítá sestřiny a švagrovy snahy najít jí vhodného ženicha a vrací se na studia a tím i do náruče slavného malíře.

Nutno podotknout, že vztah Elly a Vasji byl na svou dobu dosti skandální. On, ač ženatý, s manželkou nežil a Elle stále sliboval, že se rozvede. Ve skutečnosti mu však vyhovovala situace, jaká byla. Do rozvodu se nijak nehrnul a tak jejich vztah stagnoval. Ella stále čekala, její nejlepší roky ubíhaly, biologické hodiny tikaly, ale Kandinský všechno ignoroval.

Na knížce se mi opět hodně líbilo vylíčení uměleckého života a uměleckých kruhů. Skupina expresionistických malířů, jejíž součástí byla i Ella, sice byla zmíněna jen okrajově, ale i tak jsem se o ní něco dozvěděla. Nejvíce se však autorka věnovala právě Elle a jejím vztahům - k rodině, Kandinskému a posléze i k Eichnerovi.

Slavný malíř je "fyzicky" přítomen především v první polovině románu. Tak dlouho totiž aktivně trvá jeho milenecký vztah s Ellou. V té době je Ella součástí umělecké skupiny, jeho partnerkou a uznávanou malířkou. Pak dojde k válce a tím i k přelomu v jejich vztahu. Ella se najednou ocitá sama, jen v přítomnosti Kandinského děl a život se jí hroutí pod rukama.

Bassonová vylíčila Ellin život velmi citlivě. Dokázala ji pochopit, jako malířku i jako ženu. Ženu milující, ženu toužící, ženu oddanou... Lhostejné chování ruského malíře vůči Elle mi hýbalo žlučí. Dokonce tak moc, že jsem četla knihu na etapy a musela ji prokládat jiným čtivem. Strašně moc jsem chtěla vědět, co bude dál, ale nedokázala jsem snášet chování toho bezcitného ignoranta vůči křehké, oddané a místy až příliš důvěřující ženě.

Ella na svou lásku i úctu ke slavnému malíři doplatila - jako žena, potenciální matka i jako malířka. Ani Eichner, její přítel po zbytek jejího smutného života a zároveň umělecký kritik, nedokázal Ellino dílo vzkřísit z mrtvých a dostat je znovu do podvědomí společnosti. S Elliným vztahem k profesoru K jako by zmizel i její talent a uznání jejího díla.

Ella & Kandinský je nesmírně smutná kniha. Čte se chvílemi velmi lehce a chvílemi naopak hodně těžkopádně. Na vině není to, že by nebyla čtivá - právě naopak, problém je v tom, jak moc silný, smutný a emotivní příběh to je. Asi nejvíce mě bavil začátek vztahu s Kandinským a pak záchrana jeho děl před nacisty, za druhé světové války. Smekám klobouk před Grabriele Münterovou, že přes to všechno, čím si ve vztahu k tomuto arogantnímu a chladnému muži prošla, nakonec riskovala svůj život pro záchranu jeho životního díla.

I když jsem knížku četla pomalu a dlouho, rozhodně za to stála. byla opravdu silně emotivní, ale také poučná. Dozvěděla jsem se plno nových informací o životě malíře i o expresionistech. A i když autorka psala samozřejmě román, nikoli literaturu faktu, věřím, že mnoho z románu se mohlo skutečně odehrát. A např. postoj nacistické společnosti k expresionistům a zacházení s jejich díly na šokující výstavě, to bylo něco, o čem jsem dosud neměla potuchy a co mi zcela vyrazilo dech.

Hodnocení: 85%

Knihu Ella & Kandinský zakoupíte na stránkách nakladatelství Metafora.