Recenze: Elizabeth Peters - Strážkyně podsvětí

Vydejte se do Egypta, do Údolí králů, a objevte kouzlo tajemných starověkých hrobek. Ne, nebojte. Nemusíte se při tom zvedat ze svého oblíbeného čtecího místa. Stačí otevřít knížku Strážkyně podsvětí od Elizabeth Peters a spolu s hlavními hrdiny si užít dobrodružství právě na tomto tajuplném místě.

Počet stran: 304

Elizabeth Peters je pseudonym autorky, která má doktorát z egyptologie a kromě řady detektivních příběhů z Egypta vytvořila také mnoho romantických knih a odborných publikací. Strážkyně podsvětí patří do té první varianty. Je jednou z detektivních knih, kde hlavními hrdiny jsou členové rodiny Emersonových.

Amélie s manželem se opět chystají začít kopat v Údolí králů. Nemají ještě jasno, na jaké hrobky se zaměří, když Amélie dostane podivný vzkaz s informací o hrobce číslo 20 A. Vzhledem k tomu, že taková hrobka zřejmě vůbec neexistuje, je situace o to podivnější. Emerson se proto vydá i se svou všetečnou manželkou, aby tuto hrobku našli. Po jejím otevření se nestačí divit. V hrobce je sice mumie, ale nijak stará. Naopak. Žena, která tam leží, zemřela před několika lety a je také velmi brzy jasné, o koho se jedná. Je to ztracená manželka jednoho z plukovníků a známých obou manželů. Co se stalo? Kdo ji unesl a zavraždil? Kdo ji pohřbil tímto hrůzným způsobem? A vůbec - proč se právě teď někdo snaží, aby byla mrtvola nalezena a poznána?

Peters rozehrála lehce detektivní zápletku v exotickém prostředí horkého Egypta v době na konci 19. století. V době, kdy byly odhaleny nejslavnější hrobky a jméno Howarda Cartera byla spojováno s největšími objevy. Emersonovi jsou rodina, která stejně jako Carter a jeho tým prozkoumává hrobky a odhaluje tak plno tajemství. Vedle manželů Emersonových sledujeme i zážitky jejich dětí Ramsese, Davida a Nefret. Pravdou je, že už podivný vztah v této rodině (všechny děti nejsou jejich vlastní), mě hodně mátl. K tomu se samozřejmě přidali další hrdinové jako plukovník s dcerou, manželé, kteří hledali podivnou ztracenou princeznu a paní Jonesová jako médium, které vyvolává duchy, na kterou dohlíží rodinný přítel Cyrus Vandergelt. Vztahy mezi těmito lidmi i jejich jména se mi strašně pletla. Vlastně až do konce knihy jsem chvílemi tápala, kdo je kdo, kdo ke komu patří, kdo se s kým přátelí a kdo je falešný, tím spíš, že autorka ve snaze mást čtenáře, povahy hrdinů měnila. Nemusela to však dělat úmyslně, úplně k mému zmatení postačil její styl psaní.

Vedle množství podobných anglických jmen a množství Egypťanů totiž autorka psala velmi zvláštním stylem. Po způsobu Agathy Christie využívala hodně dialogů, jen si více dávala záležet na popiscích kolem. Kvality románů Christie však nedosahuje ani omylem. Její zápletka je plytká a nudná, snadno prohlédnutelná a děj celkově mě příliš nebavil. Náznaky autorky k některým situacím a její nedokončené věty a myšlenky hrdinů mě pletly, a nevím, zda jsem byla nějak nesoustředěná, ale já mnohé narážky vůbec nepochopila. Tudíž jsem často netušila, o čem se vlastně hrdinové baví a na co ve svých rozhovorech naráží. I když se autorka snažila a potenciál ke skvělému románu jistě měla, mě nezaujala. Chybělo mi více kliček, záhad, vyšetřování a naopak některé scény mi přišly zcela zbytečné. Např. paní Jonesová a celá její role v příběhu...

Strážkyně podsvětí mě sice nalákala velmi pěknou anotací, bohužel však nedostála toho, co slibovala. Román byl nudný, matoucí a musela jsem se místy nutit, abych četla dál. Jediné, co knihu zachraňuje, je prostředí a doba, kterou mám v románech ráda, stejně jako čtivost románu. Kdyby se děj více táhl a neubíhal tak svižně, pravděpodobně bych knihu vzdala.

Hodnocení: 75%

Knihu Strážkyně podsvětí si můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Alpress.