Recenze: Elena Ferrante - Příběh nového jména

Rozpálená Neapol, divoká krev, chudoba a přemrštěná okázalost stojící proti vzdělání a šíření osvěty. To je další díl vyprávění italské autorky Eleny Ferrante – Geniální přítelkyně. Příběh nového jména. Opět ožívají známé postavy z prvního dílu tetralogie, opět jsme svědky neúnavných dohadů Lenu a Lili, opět sledujeme vášnivé vztahy mezi přáteli. Tentokrát však s ještě větší gradací, neboť naši hrdinové dospěli. Už to nejsou dětské šarvátky, ale vážné problémy, boje a nevraživost.
Nakladatelství: Prostor
Počet stran: 395

Do příběhu se vracíme ve chvíli, kdy Lenu stále studuje na gymnáziu, zatímco její přítelkyně Lila se právě vdala za Stefana, člena jedné ze dvou movitých rodin z Neapole. Lila však zjišťuje, že v tomto vztahu vůbec není tak šťastná, jak si představovala a tak si začne šlapat po štěstí. Nezůstane v tom však sama. Svou povahou rozvrací vztahy všech kolem sebe. Zneužívá mužů, kteří podléhají jejímu nepochopitelnému kouzlu a kráse, zatímco ženy k ní cítí čím dál větší zášť. Lila manipuluje nejen se svým manželem a bratrem, ale i s muži, kteří drží v rukou společné obchody. Pracuje jako prodavačka v lahůdkách jejího chotě, a odmítá přesun do nově otevřeného obuvnictví. Náhle své rozhodnutí mění a tím zamíchá karty všem kolem sebe.

Druhý díl tetralogie ze slunné Neapole je vyprávěn stejně poklidně, jako ten první. Je až s podivem, jak autorka dokáže klidným a stoickým tónem vyprávět příběh plný vášně a italské divokosti. Právě to asi dohromady vytváří kouzlo, které její knihy mají. Příběh, který začal v prvním díle dětstvím našich hrdinů, se pomalu začíná rozvíjet a růst tak, jako rostou oni sami. Nejedná se o promyšlený román, nýbrž o systematické vyprávění, které je místy strhující a místy stagnuje. V tomto díle se pro mě stal trochu méně stravitelným úsek, kdy Lenu s Lilou odjeli na letní dovolenou na Ischii a prožívaly tam společný románek s Eleninou dětskou láskou, krásným a chytrým Ninem. Úsek rozpínající se na přibližně sto stranách se začal poněkud táhnout a rozhovory mezi oběma hrdinkami mi začaly lézt na nervy. Nechápala jsem, jak se může chytrá Lenuccia nechat tak citově vydírat prohnanou Lilou. Proč jí i ona zobe z ruky a stále jí tak bezmezně věří, přestože už tolikrát poznala, jaká Lila je a jak ji jen využívá a úmyslně ničí její úspěchy.

Až když se vrátily zpět a život se vrátil do zdánlivě normálních kolejí, začal mě příběh zase více bavit. Co mám na těchto knihách nejraději? Lenuccii. Lenu a její touhu po vzdělání, píli a trpělivost, její odvahu i bázlivost, se kterými se protlouká nelehkým životem, který jí připravila chudoba a nevzdělaná čtvrť, v níž vyrůstala. Lenu a její názory jsou mi velmi sympatické a na mnoha místech mám pocit, jako by vyprávěla o mně samotné, jen v jiné době a na jiném místě. Hodně se ztotožňuji s její postavou a možná i proto nechápu, jak se může nechat tak využívat Lilou. Oproti tomu bez Lily by byl příběh jen nudným vyprávěním. Právě Lilin život mu dává tu správnou dynamiku. To ona míchá karty a určuje, jak bude celá čtvrť skákat. Celé rodiny podléhají jejím manýrům a trpí změnami, které kvůli ní nastávají. Jak může tohle dopadnout?

I když jsem se v jedné části knihy nudila a říkala si, zda ji vůbec dočtu, přečetla jsem ji nakonec s neobvyklou lehkostí a stejně jako mnozí další čtenáři se těším na další díl. Tato kniha a především její postavy se vám totiž dostanou pod kůži až příliš snadno a po přečtení vám prostě chybí. Scházejí vám, jako vlastní příbuzní, které jste museli opustit a nějakou dobu o nich neuslyšíte. Přesto knihu nevnímám jako naprostý bestseller a něco neuvěřitelného, tak jako jiní čtenáři. Znám zábavnější, dramatičtější, napínavější a romantičtější knihy. Přesto mi toto vyprávění imponuje množstvím zajímavých postřehů, myšlenek a úvah, které autorka pronáší ústy hlavní hrdinky Eleny, ale i ironické a pomstychtivé Lily.

Hodnocení: 83%

Knížku nejlevněji seženete ZDE. :)